Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Cuprins:

I.De ce este nevoie să vorbim despre corectitudinea concursurilor și înlăturarea abuzurilor?

II.De unde aflăm ce posturi publice sunt scoase la concurs și care sunt obligațiile instituțiilor în raport cu participanții la concurs?

III. Participăm la concurs, dar am constat nereguli. Ce facem?

 

 

   I. De ce este nevoie să vorbim despre corectitudinea concursurilor și înlăturarea abuzurilor?

Problema este reală și pare să afecteze mulți cetățeni care constată că au fost nedreptățiți, însă intră într-un fel de spirală a tăcerii pentru că ”nu avem ce face, așa merge treaba, nu putem dovedi, …”.

Modul în care sunt organizate concursurile pentru ocuparea unor locuri de muncă în instituțiile finanțate de la bugetul de stat (instituții public) este adesea contestat de cetățeni. Am văzut asta din experiența mai multor cazuri, din mass-media sau alte zone din spațiul public.

Da, suntem nemulțumiți dacă am participat la un concurs și nu am câștigat respectivul post vacant. Dar, dacă am avea certitudinea că este corect, am merge la următorul, mai bine pregătiți. Din păcate, foarte des, asupra acestor concursuri există suspiciuni în ce privește corectitudinea lor.

Zilele trecute, un cetățean ne-a spus: ”fiul meu vrea să lucreze la stat și vrea să participle la concursuri până câștigă și o să câștige, dar cu o condiție, concursul să fie corect, nu cu dedicație.”

Recent am avut un concurs cu eseuri ale unor studenți care au vorbit de abuzuri comise de instituții publice, iar un concurent ne-a semnalat incorectitudinea de care susține că s-a lovit în cadrul unui astfel de concurs. Concluzia autoarei a fost una amară: pentru că participase la două astfel de concursuri și sesizase nereguli, a ajuns la concluzia că, oricât de bine pregătită ar fi, pe viitor nu va mai participa.

Vorbim aici de toate tipurile de instituții ale statului, inclusiv școli, spitale, companii, nu doar ministere, primarii, consilii județene etc…

Am realizat, astfel, că este necesar să atingem, rapid și acest aspect care poate fi un abuz. Nu vă putem spune  cu certitudine că veți rezolva situația de fiecare data, dar, dacă toți cei care consideră că aceste concursuri (și dețin ceva date în acest sens) ar reclama, atunci instituțiile public ar organiza concursuri în care să ia postul cel mai bun concurent din cei care se prezintă la concurs.

Acesta ar trebui să fie scopul.

Metode de fraudare semnalate (uneori cu dovezi, alteori în baza unor deducții logice sau a unor declarații ale victimelor unor astfel de abuzuri):

  • Furnizarea subiectelor înaintea concursului
  • Furnizarea subiectelor și răspunsurilor
  • Anunțarea concursurilor foarte din scurt astfel încât, la concursuri să se prezinte cel/ cea vizat/ă de a ocupa postul.
  • Concursul nemijlocit al departamentelor de resurse umane care cunosc metodele de a-l organiza astfel încât, legal, să nu poți demonstra că ele sunt sau nu incorecte.

Vă rugăm să ne semnalați și dumneavoastră situații și metode de care v-ați lovit în legătură cu acest subiect.

 

   II. De unde aflăm ce posturi publice sunt scoase la concurs și care sunt obligațiile instituțiilor în raport cu participanții la concurs?

Toate instituțiile publice din România, le puteți găsi și aici: https://listainstitutii.ro/ (țineți cont de faptul că, deși acolo veți vedea și ONG-urile, acestea nu sunt finanțate din fonduri publice, deci nu sunt instituții publice ale statului, ci doar  publice pentru că furnizează servicii publice).

Fiecare instituție publică este obligată să publice, pe pagina web și/sau în alte locuri vizibile, orice post scos la concurs, inclusiv Calendarul concursului, metodologia, bibliografia etc…

De exemplu, toate aceste posturi scoase la concurs le puteți vedea și aici: posturi.gov.ro[1] , împărțite pe județe, nivel de experiență etc…

Dacă posturile nu sunt blocate, prin anumite decizii, cel mai adesea, ale  Guvernului, atunci, tot ce trebuie să știm despre condiții și ce sunt obligate să facă instituțiile publice atunci când angajează, aflăm din Hotărârea nr. 286/ 2011[2] pentru aprobarea Regulamentului-cadru privind stabilirea principiilor generale de ocupare a unui post vacant sau temporar vacant corespunzător funcţiilor contractuale şi a criteriilor de promovare în grade sau trepte profesionale imediat superioare a personalului contractual din sectorul bugetar plătit din fonduri publice.

III. Participăm la concurs, dar am constat nereguli. Ce facem?

Am aflat că se organizează un concurs, iar noi avem pregătirea necesară, ne încadrăm și ne înscriem la concurs. Ne pregătim și facem tot ce este necesar, inclusiv legat de bibliografia de concurs.

Ne înscriem în concurs.

Aici, avem două situații:

  1. Nu avem suspiciuni sau informații în ce privește anumite nereguli și atunci, parcurgem traseul stabilit al concursului
  2. Deja se știe (putem afla acest lucru, doar dacă știm instituția sau cei de acolo vorbesc pentru că asemenea informații circulă). Oamenii vor vorbi pentru că, deși consideră nedrept, și ei spun, așa merge treaba.

În momentul în care avem această informații avem de ales: mergem mai departe sau reclamăm situația. Cel mai practic este să o reclamăm, în același timp, la instituția în cauză, la instituția superioară, la DNA- direcția teritorială din județul respectiv (dacă semnalăm acte de corupție) sau/și la Parchetul de pe lângă Tribunalul  județului în care se desfășoară concursul. În cazul în care am trimis sesizarea către DNA, însă nu este de competența sa, atunci DNA va transmite sesizarea noastră către Parchetul de pe lângă Tribunalul  județului în care se desfășoară concursul

Astfel, vom avea certitudinea că cineva va lua în calcul sesizarea noastră. Nu o pot trece sub tăcere toți.

Sesizarea trebuie asumată, inclusiv prin datele dumneavoastră. Vi se vor cere dovezi, dar, dacă nu le aveți, pentru că, este adevărat, nu puteți fi prezent atunci când se stabilesc acele detalii incorecte, nefiind parte din comisie, conducere sau instituție, măcar știți că ați sesizat problema. Dacă ați auzit numele candidatului care va fi câștigător înainte de a avea loc concursul, îl puteti furniza. Va fi dovada dumneavoastră ulterioară, dacă se dovedește că suspiciunile v-au fost confirmate, după concurs.

Dacă instituția publică respectivă va avea mai multe astfel de sesizări, în viitor, reprezentanții ei vor fi mai atenți la respectarea legii ori vor găsi soluții mai inventive.

Este drept, beneficiarii demersului dumneavoastră vor fi viitorii concurenți, pe lângă dumneavoastră.

Ați făcut aceste sesizări, și veți primi răspunsuri. Dacă se stabilește că nu sunt motive de îngrijorare, concursul va merge mai departe. La fel și dumneavoastră.

A avut loc concursul

Din nou, avem mai multe situații:

  1. Ați fost cel mai bun candidat și ați câștigat concursul
  2. Nu ați avut cea mai bună zi și, în mod onest, nu sunteți printre câștigători. Veți participa la alt concurs și vă veți pregăti mai bine
  3. Considerați că ați rezolvat subiectele și că rezultatul nu este cel correct.

Depuneți contestație. O altă comisie va corecta lucrarea dumneavoastră. Vă sugerăm să și solicitați să vă consultați lucrarea și să respectați calendarul. Au fost situații în care, de exemplu, rezultatele au fost anunțate în așa fel încât candidații să nu aibă timp să depună contestații.

Veți putea consulta doar lucrarea dvs., nu și pe a altora.

Și aici veți avea trei situații:

  1. Constatați că ați beneficiat de o evaluare corectă și, vă propuneți o mai bună pregătire pentru următorul concurs
  2. Constatați că evaluarea inițială a fost eronată, iar comisia de contestație îndreaptă această eroare.
  3. Constatați că lucrarea a fost corect evaluată, dar concursul a fost câștigat chiar de concurentul pe care îl știați câștigător înainte de examen.

Așteptați rezultatul contestațiilor și afișarea rezultatelor. Dacă, în continuare sunteți nemulțumit și considerați că a avut loc un abuz, vă sugerăm să reclamați situația, din nou, la DNA- sucursală din județul respectiv și la Parchetul de pe lângă Tribunalul județului în care se desfășoară concursul și să deschideți un proces în Contencios Administrativ.

Evident, vă încurajăm să faceți acest lucru doar dacă aveți convingerea și, ideal, dețineți dovezi care să susțină cele reclamate de dumneavoastră.

Înseamnă timp și, eventual, suportul unui avocat. Vă sugerăm să apelați la un avocat care nu se află în conflict de interese, în raport cu această situație. Aveți nevoie de un avocat corect, care să vă susțină în demersul dumneavoastră. În comunitățile meci, de exemplu, rudele unui avocat pot lucra chiar în respectiva instituție ori pot fi alte situații care nu v-ar da certitudinea că veți beneficia de cea mai onestă susținere. În instanță, de cele mai multe ori, câștigul l-a avut victima abuzului, în cazuri cu această temă.

Tot în contencios administrativ puteți merge și dacă, de exemplu, sunteți victima unor abuzuri la locul de muncă.

Așa cum v-am spus de la începutul textului, noi vă furnizăm informații despre instrumentele pe care le puteți folosi pentru a vă apăra drepturile în raport cu instituțiile statului, însă nu și garanția că veți reuși de fiecare data. Ar fi incorect să vă spunem așa ceva când știm, din experiențe anterioare, că nu mereu am reușit.

Însă, la fel de onest vă spunem că, dacă fiecare dintre noi ar acționa când legea nu este respectată și este victima unui abuz, în câțiva ani, acest fenomen s-ar diminua consistent, iar asta ne-ar ajuta pe toți.

Sperăm ca aceste informații furnizate să vă fie utile în demersurile dumneavoastră de a vă apăra drepturile, inclusiv în situații ca cele de mai sus.

[1] http://posturi.gov.ro

 

[2] http://legislatie.just.ro/Public/DetaliiDocument/127222

© 2022 — FACIAS Toate drepturile sunt rezervate.