Suntem de partea cetățeanului. Transmite problema ta către FACIAS!
Fundația pentru Apărarea Cetățenilor Împotriva Abuzurilor Statului (FACIAS) desfășoară o importantă campanie de informare și conștientizare a drepturilor cetățenilor români.
Intitulată „E dreptul meu”, campania FACIAS își dorește să devină un instrument util pentru orice român care constată că îi sunt încălcate drepturile fundamentale. Iată cum procedăm:
Pasul 1: Identificarea Problemei
Să ne imaginăm că Ștefan are o problemă cu o autoritate publică pe care singur nu o poate rezolva. Problema sa este una dintre următoarele: așteaptă un răspuns de la o autoritate publică ce a depășit de mult termenul legal, este privat de o autoritate publică de un drept al său, din motive de neglijență, incompetență sau rea voință a angajaților statului, sunt incalcate drepturile unei categorii socio-profesionale din care și Ștefan face parte, a constatat că autoritatea publică nu își face treaba pentru care este plătită sau este revoltat de aspecte generale care afectează întreaga comunitate precum pensiile speciale.
Pasul 2 : Strângerea datelor, formularea problemei
Să ne imaginăm că Ștefan are una dintre problemele enumerate, sau alta similară. El se gândește acum să acționeze pentru a determina autoritatea să facă ceea ce este normal, dar se lovește de un sistem birocratic opac și, în consecință, se simte singur și descurajat. Dar Ștefan este un cetățean informat, a auzit de campania FACIAS „E dreptul meu” și simte că nu este totul pierdut. Așa că formulează problema sa cu toate detaliile și o trimite pe emailul [email protected].
Pasul 3: Analiza problemei și strategia de luptă
Să ne imaginăm că Ștefan a trimis deja detalii despre problema sa cu autoritățile publice pe emailul campaniei FACIAS „E dreptul meu” – [email protected]. Ajunsă la FACIAS, problema lui Ștefan este preluată de un specialist FACIAS care o analizează din perspectvă civică, adică constată dacă problema lui Ștefan se încadrează în obiectivele campaniei și nu este una de ordin strict personal. Specialistul FACIAS trimite problema către departamentul juridic pentru a primi informații despre calea cea mai eficientă ce trebuie urmată, în sensul rezolvării respectivei probleme.
Pasul 4: Lupta
Să ne imaginăm că problema lui Ștefan a fost analizată și s-a stabilit că trebuie acționat civic și juridic. Așa că FACIAS preia problema lui Ștefan o popularizează, o supune atenției autorității publice ce trebuie să o rezolve sau se adresează unui for superior al acesteia. Dacă respectiva autoritate nu este sensibilă, în termenul legal, la acest prim demers FACIAS, problema devine obiectul unei solicitări către instanțele judecătorești, în care FACIAS va încerca să obțină dreptatea pentru Ștefan.
Pasul 5: Rezoluția
Să ne imaginăm că problema lui Ștefan a generat un proces civil care a fost câștigat de FACIAS, sau plângerea prealabilă a FACIAS către autorități i-a determinat pe angajații statului să își facă treaba. În acest scenariu problema lui Ștefan este rezolvată și am putea trage două concluzii: Ștefan a demonstrat implicare civică și a acționat inteligent, luând de partea sa una dintre cele mai puternice organizații civice din România și FACIAS a punctat încă o dată în sensul menirii sale adică de a fi de partea cetățeanului.
Totul clar până aici? Așteptăm mesajele dumneavoastră pe adresa [email protected] și vă invităm să faceți parte din comunitatea noastră în grupul de Facebook : Luptăm contra abuzurilor statului! (https://www.facebook.com/groups/luptamcontraabuzurilorstatului)