
Fundația pentru Apărarea Cetățenilor Împotriva Abuzurilor Statului (FACIAS) organizează dezbaterea „Răspunderea Funcționarilor Publici: o obligație față de cetățeni”. Evenimentul va avea loc pe 22 octombrie, la Centrul Internațional de Conferințe din cadrul Palatului Parlamentului.
Într-un context național și european în care transparența și responsabilitatea în administrația publică sunt subiecte cu impact major pentru cetățean, FACIAS deschide un dialog între reprezentanții autorităților publice, experți, personalități din mediul academic și reprezentanți ai societății civile.
Studiile de specialitate și datele oficiale arată că mecanismul actual de tragere la răspundere a funcționarilor publici pentru abuzurile comise asupra cetățenilor este ineficient. Analiza datelor prelucrate de FACIAS, obținute de la diverse instituții centrale și locale, relevă deficiențe majore în procesul de investigare și sancționare a abaterilor. Totodată, un număr redus de cetățeni apelează la acest mecanism pentru a depune plângeri atunci când observă o abatere, ceea ce reflectă atât lipsa de încredere în instituțiile statului, cât și îndoiala că cererea lor va fi soluționată în mod corect.
În cadrul dezbaterii „Răspunderea Funcționarilor Publici: o obligație față de cetățeni”, discuțiile vor aborda subiecte precum situația actuală a răspunderii disciplinare și patrimoniale a funcționarilor publici, bazată pe studii și analize sociologice, dar și rapoarte realizate de FACIAS. De asemenea, vor fi analizate cauzele care conduc la impunitatea de facto a funcționarilor publici, alături de prezentarea unor modele funcționale din alte state europene cum ar fi Polonia, Franța și Finlanda, care ilustrează modul în care autoritățile locale pot colabora cu cetățenii pentru o administrare eficientă și transparentă a resurselor.
Conform Agenției Naționale a Funcționarilor Publici (ANFP), într-o perioadă de cinci ani, 2018-2022, au fost depuse doar 4925 de plângeri împotriva funcționarilor publici de carieră, ceea ce înseamnă mai puțin de 1000 de plângeri pe an.
Totodată, rapoartele FACIAS relevă că 75% dintre cei care au răspuns la întrebările FACIAS nu au depus plângeri, deși aveau motive întemeiate să o facă. Acest fapt indică o lipsă profundă de încredere în eficiența mecanismelor actuale de soluționare a reclamațiilor.
Rezultatele analizei sociologice mai indică faptul că 79% dintre cei care au formulat o plângere nu au fost mulțumiți de soluția primită, iar 73% dintre respondenți nu au încredere că plângerile sunt soluționate corect și fără favorizarea funcționarilor. Mai mult, 71% dintre respondenții cu un nivel de educație primar nu cunosc drepturile și procedurile legale necesare pentru a depune o plângere, iar 66% dintre cei cu studii superioare au, de asemenea, cunoștințe limitate în acest sens.
Din analiza răspunsurilor primite, FACIAS a identificat un top al instituțiilor publice cu cele mai multe plângeri formulate de cetățeni, în fruntea căruia se află Primăriile, urmate de Casa de Pensii, ANAF și Ministere.
Toate aceste date, dar și concluziile analizelor sociologice vor fi prezentate în cadrul dezbaterii „Răspunderea Funcționarilor Publici: o obligație față de cetățeni” care își propune identificarea unor soluții concrete pentru îmbunătățirea mecanismelor de tragere la răspundere a funcționarilor publici care comit abuzuri, astfel încât să se asigure respectarea drepturilor cetățenilor și să se consolideze încrederea în instituțiile statului.
FACIAS atrage atenția asupra necesității unor reforme urgente în mecanismul de tragere la răspundere a funcționarilor publici și, în urma dezbaterii, va propune o politică publică menită să îmbunătățească acest mecanism, contribuind la creșterea responsabilității și transparenței în sectorul public din România.