Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Durată de desfășurare: Februarie 2022 – 31 mai 2022

Fundația pentru Apărarea Cetățenilor Împotriva Abuzurilor Statului (FACIAS) a lansat un proiect privind monitorizarea timpilor de așteptare la apelurile telefonice către instituțiile statului, în contextul în care măsurile de siguranță din timpul pandemiei au limitat în numeroase cazuri accesul persoanelor în interiorul instituțiilor.

Despre proiect

Dreptul de acces la informațiile de interes public este unul dintre principiile fundamentale ale relațiilor dintre persoane și autoritățile publice. In același tip, acesta este si cel mai des încălcat.

În contextul pandemiei, și al limitării accesului persoanelor în interiorul instituțiilor, furnizarea informațiilor prin intermediul apelului telefonic și al celorlalte mijloace trebuie să funcționeze în parametrii normali. Este cunoscut faptul că în România la foarte multe dintre instituțiile statului (instanțe, primării, registrul comerțului, ministere etc) stabilirea unei legături telefonice este anevoioasă sau chiar imposibilă.

Avem și o prevedere legală care obligă instituțiile la furnizarea unor informații  verbal, conform art. 6 alin. (2) din Legea 544/2001 privind liberul acces la informațiile de interes public „Autoritățile și instituțiile publice sunt obligate să asigure persoanelor, la cererea acestora, informațiile de interes public solicitate în scris sau verbal.”

Aflarea unei informații publice, verbal, prin intermediul unui apel telefonic de multe ori devine o misiune imposibila pentru cetățeni. Asta deși autoritățile și instituțiile publice sunt obligate să pună la dispoziția cetățenilor numere de telefon ale birourilor de informare publică la care cetățenii sa obțină, pe loc, informații de interes public.

În practică, cei mai mulți dintre noi ne-am izbit de diverse probleme în momentul în care ne-am adresat telefonic unei instituții a statului, fiind uneori imposibil să obținem informațiile de care avem nevoie. Cu titlu de exemplu, FACIAS a sunat de mai bine de 100 de ori la o instituție publică din București, fără ca apelurile noastre să primească vreun răspuns. Chiar dacă aceste instituții pun la dispoziție și alte mijloace de contact sau de informare, cum sunt cele online, există un număr important de persoane care fie nu au acces la acestea, fie nu știu să le folosească.

În cadrul prezentului proiect, FACIAS va prezenta datele de contact ale celor mai importante instituții de interes pentru cetățeni și va publica instituțiile ale căror departamente responsabile de informare a cetățenilor sunt ineficiente sau răspund cu dificultate.

Obiective proiect: 

  1. FACIAS urmărește să sporească transparența la nivelul instituțiilor statului român și să responsabilizeze funcționarii publici în a respecta datoria lor față de cetățeni;
  2. FACIAS va pune la dispoziția cetățenilor datele de contact ale celor mai importante instituții de interes public, facilitând accesul la informațiile de interes public pentru cetățeni;
  3. Identificarea instituțiilor care nu răspund la apelurile cetățenilor sau răspund foarte greu, FACIAS va prezenta procedura legală prin care puteți să obligați instituțiile să vă furnizeze informațiile solicitate.
  4. FACIAS va cere măsuri urgente de la instituțiile responsabile pentru garantarea dreptului la informare al cetățenilor.

Proiectul a demarat în luna februarie și se va încheia pe 31 mai 2022.

FUNDAȚIA PENTRU APĂRAREA CETĂȚENILOR ÎMPOTRIVA ABUZURILOR STATULUI (FACIAS) este membră a CIVICUS – World alliance for Citizen Participation; membră a Agenției Uniunii Europene pentru Drepturi Fundamentale și membră a ALDA – partener strategic al Consiliului Europei și a Comisiei Europene.

FACIAS prin activitatea sa, urmărește asigurarea transparenței în funcționarea instituțiilor statului, ca principiu al democrației și statului de drept și apără drepturile cetățenilor români.

© 2022 — FACIAS Toate drepturile sunt rezervate.