Cuprins:
I. Domnul D. consideră că modificările legislative ce vizează pietonii, anunțate de autorități, sunt abuzive
II. Cine are dreptul de a iniția legi, în România?
VI. Modificările pe care D. le considera abuzive nu se regăsesc în ultima formă a proiectului de lege reclamat
În cadrul proiectului ”Fii informat, nu abuzat!” primim multe mesaje și solicitări de a interveni în procesul legislativ, în cazul unor proiecte de lege pe care dumneavoastră le considerați, chiar și parțial, abuzive sau nedrepte.
Noi, ca ONG, avem la dispoziție aceleași instrumente ca și dumneavoastră. Le vom exemplifica și pe acestea, pe viitor, într-un capitol dedicat, în cadrul Ghidului practic (https://www.facias.ro/proiecte-2/).
Până atunci, deoarece este nevoie de multă muncă, vom încerca să răspundem, săptămânal, unui tip de probleme semnalate de dumneavoastră. Vom folosi exemple furnizate de dumneavoastră și le vom generaliza abordarea, deoarece aceste instrumente despre care vorbim ne sunt utile, nu doar în cazul unor abuzuri, ci și când vrem să producem o schimbare, legal, sau să oprim demersuri ale instituțiilor publice pe care le considerăm injuste.
I. Domnul D. consideră că modificările ce vizează pietonii, anunțate de autorități, sunt abuzive
În acest articol vom vorbi despre ce putem face noi, ca cetățeni, când aflăm că se pregătește o lege cu care suntem în dezacord.
În urmă cu ceva timp am primit acest mesaj din partea domnului D.:
”Mă numesc D. și doresc să vă adresez reclamația, respectiv contestația mea la adresa unei viitoare legi care se vrea a fi implementată pe teritoriul acestei țări.
Este vorba despre legea care sancționează pietonii care au un telefon sau un device în mână în timpul traversării unei intersecții sau a unei zebre pietonale.
În cazul șoferilor care se află în trafic, la volan, înconjurați de mașini, motociclete, biciclete și pietoni, unde trebuie să aibă o atenție distributivă la toată circulația și la toate semnele de circulație, este cu totul altceva.
În cazul unui pieton, această lege, va fi categoric abuzivă! Cine este cu ochii, cu gândul, cu atenția sau cu mintea în alte părți, nu va fi atent, chiar dacă nu are niciun alt obiect în mâini.
Niciun obiect din mâinile pietonului nu constituie vreo piedică în a circula cu maximă atenție și responsabilitate, oriunde ar traversa sau s-ar afla!
Atenționez, pe această cale, că prin asemenea legi abuzive, se urmărește interzicerea, împiedicarea și eliminarea, din ce în ce mai mult, a colectării și imprimării de dovezi foto, audio și video incriminatorii a evenimentelor și faptelor din spațiul public.
Cer anularea și interzicerea definitivă și irevocabilă a unei astfel de legi abuzive!”
Acesta era mesajul primit de noi. Este drept, nu stă în puterea unui ONG să anuleze o lege, ea având la îndemână aceleași instrumente pentru a încerca să obțină ce dorește domnul D., ca și domnia sa. Aflăm mai multe despre cum putem proceda, dacă suntem în locul domnului D. și dorim schimbarea prevederilor legate de pietoni regăsite în textul proiectului de lege. Nu avem certitudinea că reușim, dar putem încerca, știind ce avem de făcut.
II. Cine are dreptul de a iniția legi, în România?
Orice proiect de lege are un inițiator.
Cine poate iniția legi în România? Constituția[1], prin articolul 74 ne spune:
”Art. 74 – Iniţiativa legislativă
(1) Iniţiativa legislativă aparţine, după caz, Guvernului, deputaţilor, senatorilor sau unui număr de cel puţin 100.000 de cetăţeni cu drept de vot. Cetăţenii care îşi manifestă dreptul la iniţiativă legislativă trebuie să provină din cel puţin un sfert din judeţele ţării, iar în fiecare din aceste judeţe, respectiv în municipiul Bucureşti, trebuie să fie înregistrate cel puţin 5.000 de semnături în sprijinul acestei iniţiative.
(2) Nu pot face obiectul iniţiativei legislative a cetăţenilor problemele fiscale, cele cu caracter internaţional, amnistia şi graţierea.
(3) Guvernul îşi exercită iniţiativa legislativă prin transmiterea proiectului de lege către Camera competentă să îl adopte, ca primă Cameră sesizată.
(4) Deputaţii, senatorii şi cetăţenii care exercită dreptul la iniţiativă legislativă pot prezenta propuneri legislative numai în forma cerută pentru proiectele de legi.
(5) Propunerile legislative se supun dezbaterii mai întâi Camerei competente să le adopte, ca primă Cameră sesizată.”
Dacă vom dori să aflăm mai multe, putem consulta întreaga SECŢIUNE a 3-a – Legiferarea – din Constituție.
III. Legea 52/2003 obligă inițiatorii de legi să le pună în dezbatere publică, pentru ca noi, cetățenii, să putem aduce îmbunătățiri
Toți inițiatorii (locali sau centrali) sunt obligați de Legea nr 52/2003 privind transparența decizională în administrația publică[2] să pună proiectul de lege în dezbatere publică.
În cazul de față, observăm că este vorba de o propunere de modificare a codului rutier inițiată de Guvern, prin Ministerul Afacerilor Interne.
Înainte de toate, ne interesează varianta la zi[3] a codului Rutier.
La o primă consultare a textului de lege realizăm că modificările la care face referire domnul D. nu se regăsesc în legea în vigoare.
Însă, domnia sa le are de undeva deoarece le-a văzut în spațiul public[4], în știri care vorbeau de modificarea codului rutier în sensul celor reclamate de acesta.
Inițiativa de modificare aparținea Ministerului Afacerilor Interne. Ministerul, ca toate instituțiile publice din România, are obligația legală de a avea, afișat, la vedere, orice ține de transparența decizională[5], în baza legii52/3003.
.
Odată ajunși aici, identificăm proiectul de lege care ne interesează. Este vorba despre Proiectul de Hotărâre pentru modificarea și completarea Regulamentului de aplicare a Ordonanței de urgență a Guvernului nr.195/2002 privind circulația pe drumurile publice, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr.1.391/2006.
A fost pus în dezbatere publică la data 14.04.2021, ora 12:38.
IV. De unde și cum ne informăm în cazul inițiativelor legislative pe textul cărora dorim să aducem observații?
Informațiile pe care le găsim aici sunt cele de mai jos:
Publicat în data de – 14.04.2021 – 12:38
Proiect de Hotărâre pentru modificarea și completarea Regulamentului de aplicare a Ordonanței de urgență a Guvernului nr.195/2002 privind circulația pe drumurile publice, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr.1.391/2006 […]
Text Integral → (descarcă fişier în format ‘doc’)
Nota de fundamentare → (descarcă fişier în format ‘doc’)
Tabel comparativ → (descarcă fişier în format ‘doc’)
Anunț dezbatere publică → (descarcă fişier în format ‘pdf’) – Update: 29.04.2021
Minuta dezbaterii publice → (descarcă fişier în format ‘pdf’) – Update: 14.05.2021
Tabel propuneri → (descarcă fişier în format ‘pdf’) – Update: 14.05.2021
Text integral – forma refăcută → (descarcă fişier în format ‘pdf’) – Update: 26.07.2021
Nota de fundamentare → (descarcă fişier în format ‘pdf’) – Update: 26.07.2021
Tabel comparativ → (descarcă fişier în format ‘pdf’) – Update: 26.07.2021
Propunerile, sugestiile și opiniile persoanelor interesate pot fi transmise în termen de 20 zile calendaristice, calculate de la data publicării anunțului, pe adresa de e-mail [email protected]
Vedem că, dacă am fi dorit să venim cu propuneri, trebuia să studiem materialele publicate și să transmitem propunerile noastre, în 20 de zile (numărătoarea începe din 14 aprilie). Indicațiile pentru a ști cum procedăm le-am găsi aici: Anunț dezbatere publică → (descarcă fişier în format ‘pdf’).
Ce propune inițiatorul să modifice este redat aici: Tabel propuneri → (descarcă fişier în format ‘pdf’)
În decursul celor 20 de zile, cei care au dorit să își transmită punctul de vedere, au făcut acest lucru.
Astfel, la 14 mai, la o lună distanță de la lansarea proiectului în dezbatere publică, inițiatorul furnizează minuta dezbaterii publice, propunerile colectate de la cetățeni. Le regăsim aici: Minuta dezbaterii publice → (descarcă fişier în format ‘pdf’) și aici: Tabel propuneri → (descarcă fişier în format ‘pdf’).
Acum inițiatorul inserează propunerile primite (nu este obligat să insereze toate propunerile noastre) și generează documentul final, după dezbaterea publică, proiectul de lege generat fiind publicat la 26 iulie, aici: Text integral – forma refăcută → (descarcă fişier în format ‘pdf’)
V. Cum urmărim proiectul de lege, până la adoptare, în cazul în care inițiatorul este Guvernul României?
După ce am obținut toate aceste informații, le-am consultat, mergem să vedem dacă, de la data 26 iulie, Proiectul de lege care ne interesează a intrat în ședința de Guvern, unde ar trebui să ajungă, pe ordinea de zi a unei ședințe de Guvern, pentru a fi adoptată.
Fiind vorba de o Ordonanță de Guvern, aceasta va intra în vigoare imediat ce este adoptată de Guvern și publicată în Monitorul Oficial. Apoi, textul este trimis în Parlament, unde va intra în traseul legislativ și unde poate trece în forma Guvernului, poate fi modificată sau respinsă (chiar dacă, până la acel moment, a produs efecte).
Este posibil să nu știm când au fost ședințele de guvern, din 26 iulie până astăzi. Mergem la agenda Guvernului (https://gov.ro/). Vom vedea că, din 26 iulie, au avut loc trei ședințe de Guvern: 28 iulie, 5 august și 11 august[1], așa cum reiese din imaginile următoare.
Pentru fiecare ședință de guvern, găsim ordinea de zi. Comunicatele și actele ședințelor de guvern se regăsesc aici: https://gov.ro/ro/guvernul/sedinte-guvern . Pentru toate cele trei ședințe de guvern regăsim informațiile postate, inclusiv texte numite ”INFORMAŢIE DE PRESĂ” privind actele normative adoptate sau de care Guvernul a luat act în ședința … .
Informații despre ordinea de zi a unei ședințe de guvern le aflăm din textele ”Comunicate și acte ședință de guvern” aferente fiecărei ședințe a executivului.
VI. Modificările pe care D. le consideră abuzive nu se regăsesc în ultima formă a proiectului de lege reclamat.
După ce vom analiza listele cu actele normative adoptate sau de care Guvernul a luat act, vom vedea că Proiectul inițiat de Ministerul afacerilor Interne (Proiect de Hotărâre pentru modificarea și completarea Regulamentului de aplicare a Ordonanței de urgență a Guvernului nr.195/2002 privind circulația pe drumurile publice, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr.1.391/2006), nu a fost încă pus pe ordinea de zi .
Ca atare, după ce consultăm ultima formă a proiectului de lege inițiat de MAI (forma din 26 iulie), vom vedea că prevederile legate de pietoni, la care făcea referire domnul D., nu se regăsesc în text. În plus, încă vorbim de o propunere legislativă, pentru că încă nu a fost adoptată de Guvern. Teoretic, la acest moment nu prea mai avem instrumente de a interveni noi, ca cetățeni, dar, dacă totuși, considerăm ceva injust în ultima formă a propunerii, putem transmite încă, inițiatorului, punctul nostru de vedere, bine argumentat. Inițiatorul nu este obligat nici acum să aplice în acest moment ce îi propunem noi.
Sperăm că acest răspuns, exemplificat, vă va fi de ajutor, în viitor, când doriți să înaintați propuneri în cadrul unei inițiative legislative, indiferent cine ar fi inițiatorul.
Vom continua, săptămânal, și cu alte astfel de materiale.
[1] Materialul este realizat la 15 august, deci datele sunt până la această zi.
[1] Text disponibil la https://www.constitutiaromaniei.ro/art-74-initiativa-legislativa/
[2] Legea este disponibilă, gratuit, aici: http://legislatie.just.ro/Public/DetaliiDocument/41571
[3] Disponibilă la http://legislatie.just.ro/Public/DetaliiDocument/74028
[4] În aprilie apăruseră în spațiul public informații despre o inițiativă de modificare a codului rutier: https://www.digi24.ro/stiri/actualitate/in-premiera-pietonii-care-se-uita-in-telefon-atunci-cand-traverseaza-strada-ar-putea-fi-amendati-1495579
[5] https://www.mai.gov.ro/informatii-publice/transparenta-decizionala/?fbclid=IwAR2wvHvjmAtOOTXo0BvdQgyEwCBEySVV5Awg9mLbfCxan7w8MG6hK8MMbvc
[6] Materialul este realizat la 15 august, deci datele sunt până la această zi.