Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Fundația pentru Apărarea Cetățenilor Împotriva Abuzurilor Statului (FACIAS) trage un semnal de alarmă cu privire la infrastructura deficitară a unităților de învățământ din România. Situația actuală, confirmată prin datele primite de la Ministerul Educației, arată că mii de școli din țara noastră nu oferă condițiile minime necesare pentru desfășurarea activităților educaționale într-un mediu sigur și igienic. Această neglijență sistemică le pune viața în pericol elevilor și  reprezintă o încălcare a drepturilor fundamentale la educație, care nu poate fi garantat fără accesul la un mediu adecvat și echipat corespunzător pentru învățare.

În cadrul unei adrese oficiale înaintate Ministrului Educației, doamnei Ligia Deca, FACIAS a solicitat date actualizate pentru anul 2024 cu privire la starea unităților de învățământ din România. Răspunsul primit de la Ministerul Educației a scos la iveală deficiențe majore în infrastructura școlară, în contradicție cu informațiile publicate constant de autorități despre fondurile alocate pentru modernizarea școlilor. Iată principalele probleme identificate:

  1. Lipsa autorizațiilor sanitare: Dintr-un total de 33.545 de spații/clădiri, doar 27.458 au autorizații sanitare de funcționare. În ciuda termenelor legale și a presiunii publice care a existat constant pe acest subiect, 1.083 de instituții așteaptă să obțină autorizația sanitară de funcționare, iar peste 5.000 de școli funcționează fără autorizațiile necesare, expunând elevii și cadrele didactice la riscuri pentru sănătate.
  2. Lipsa autorizațiilor ISU pentru securitate la incendiu: Situația este la fel de alarmantă și în cazul autorizațiilor ISU. Din același total de 33.545 de spații/clădiri destinate învățământului, doar 7.024 dețin autorizațiile necesare de securitate la incendiu. Datele ministerului artă că 4.123 de autorizații sunt încă în curs de obținere, iar 5.114 unități de învățământ funcționează fără aceste autorizații, punând în pericol viața elevilor și a personalului. De asemenea, 17.284 de clădiri sunt exceptate de la necesitatea unei autorizații ISU.
  3. Lipsa investițiilor în construcții noi: În anul 2024, pe întregul teritoriu al României, cu peste 13.750 de localități, s-au construit doar 4 grădinițe noi la nivel național, o cifră extrem de mică în raport cu nevoile reale ale sistemului educațional.
  4. Încălzire precară: Conform datelor furnizate de Ministerul Educației, peste 7.000 de clădiri școlare continuă să utilizeze centrale sau sobe pe lemne pentru încălzire. În anul 2024, acest tip de încălzire rudimentară rămâne o realitate pentru mii de elevi români, reflectând lipsa investițiilor adecvate din partea autorităților pentru a oferi condiții moderne și sigure în școli. ​
  5. Grupuri sanitare neconforme: În ciuda promisiunilor repetate ale autorităților, 70 de unități de învățământ preuniversitar continuă să aibă grupuri sanitare neconforme. Până la raportarea din septembrie 2024, aceste școli nu au fost incluse într-un program de finanțare guvernamentală pentru remedierea acestor probleme. Abia recent, 50 dintre aceste unități au fost incluse într-un proiect de hotărâre de Guvern, prin care se alocă fonduri pentru modernizarea infrastructurii sanitare. Însă, potrivit informațiilor din mass media, acestea sunt insuficiente pentru asigurarea unor standarde la nivel european.

FACIAS subliniază că situația critică a infrastructurii școlare din România pune în pericol sănătatea și siguranța copiilor și a cadrelor didactice. Persistența unor deficiențe grave și nesoluționate, în ciuda declarațiilor oficiale privind investițiile făcute, indică o lipsă de acțiune concretă și de viziune din partea statului, periclitând grav viitorul educațional al copiilor.

© 2022 — FACIAS Toate drepturile sunt rezervate.