
Fundația pentru Apărarea Cetățenilor Împotriva Abuzurilor Statului (FACIAS) a adresat o solicitare oficială doamnei Renate Weber, Avocatului Poporului, pentru a sesiza Curtea Constituțională cu privire la neconstituționalitatea Ordonanței de Urgență nr. 84/2024 privind modificarea și completarea unor acte normative în scopul creșterii siguranței rutiere.
Este vorba despre ordonanța care prevede că șoferii care refuza drugtestul poliției rămân automat fara permis chiar daca vor să meargă să facă analize la INML. Este deja de nototietate că aparatele care sunt acum in dotarea poliției Române au erori foarte mari de fals pozitiv. Astfel, 15 – 20% din totalul mostrelor biologice prelevate conducătorilor auto depistaţi pozitiv la testele efectuate cu aparatele Drugtest, la nivel naţional, în perioada 2021 – 2023, au fost infirmate în urma prelevării probelor biologice, potrivit informaţiilor furnizate de structurile rutiere teritoriale ale poliției.
Solicitarea FACIAS este susținută de peste 180.000 de semnături ale cetățenilor care cer anularea acestei ordonanțe. FACIAS solicită statului român să respecte cadrul constituțional al exercitării prerogativelor puterii publice de către Parlament și Guvern.
Motivele de neconstituționalitate invocate de FACIAS
FACIAS consideră că expunerea de motive a Guvernului pentru a legitima această Ordonanță de Urgență este una puerilă, neadevărată și încalcă multiple articole din constituție, inclusiv dreptul la apărare, la proprietate privată și restrânge exercițiul unor drepturi sau libertăți. Concret, motivele pentru care OUG-ul este neconstituținală sunt următoarele:
- Neconstituționalitate extrinsecă: Ordonanța a fost adoptată cu încălcarea articolului 115, alineatul 4 din Constituție, nefiind justificat caracterul de urgență care permite Guvernului să legifereze în locul Parlamentului. Pericolul iminent și concret nu a fost demonstrat în considerentele ordonanței.
- Guvernul justifică caracterul de urgență prin „creșterea fenomenului privind consumul de substanțe psihoactive și băuturi alcoolice în rândul conducătorilor de biciclete, trotinete electrice și vehicule cu tracțiune animală” și „vidul legislativ” referitor la sancționarea acestora. Totuși, aceste probleme nu reprezintă o urgență nouă, ci sunt fenomene în evoluție de câțiva ani. De asemenea, pericolul pentru siguranța rutieră și afectarea dreptului la viață și integritate fizică nu sunt noutăți, ci riscuri cunoscute care ar fi putut fi abordate printr-un proiect de lege dezbătut în Parlament.
- Un exemplu clar al lipsei de urgență este reglementarea posibilității de a ridica autoturismele parcate regulamentar pentru a permite efectuarea de lucrări de interes public. Această prevedere nu poate sub niciun aspect să facă obiectul unei urgențe care să justifice o ordonanță de urgență.
- Încălcarea drepturilor constituționale: OUG 84/2024 încalcă multiple articole din Constituție, inclusiv dreptul la apărare, dreptul la proprietate privată, dreptul de petiționare și restrângerea exercițiului unor drepturi sau libertăți.
- Prevederea privind sancționarea cetățenilor cu suspendarea imediată a dreptului de a conduce un vehicul pe drumurile publice pentru că solicită administrarea unei probe cu un caracter de certitudine mai mare (probe biologice analizate de medicina legală) decât cel propus de poliție (testele antidrog) reprezintă o atingere efectivă și neechivocă a dreptului la apărare garantat de articolul 24 din Constituție.
- Ridicarea autoturismelor parcate regulamentar fără notificarea efectivă și aducerea la cunoștință opozabilă încalcă dreptul la proprietate privată garantat de articolul 44 din Constituție. Aceasta reprezintă un abuz al puterii statului asupra cetățenilor.
FACIAS solicită Avocatului Poporului să exercite prerogativele de sesizare a Curții Constituționale cu privire la neconstituționalitatea Ordonanței de Urgență a Guvernului nr. 84/2024 și să dea prioritate apărării drepturilor și libertăților cetățenilor.
Mai mult, FACIAS va continua să monitorizeze situația această și să ia toate măsurile necesare pentru a proteja interesele cetățenilor.
Adresa-AVP-OUG-84.2024