
În data de 10 iunie 2024, se va pronunța soluția în dosarul în care Fundația pentru Apărarea Cetățenilor Împotriva Abuzurilor Statului (FACIAS) a chemat în judecată Ministerul Educației. Motivul? Ignorarea drepturilor copiilor și condițiile șocante din unitățile de învățământ din România.
Pe 23 august 2023, FACIAS a solicitat Ministerului Educației să furnizeze informații detaliate despre starea dotărilor unităților de învățământ și măsurile luate pentru a garanta drepturile copiilor. Ce a făcut Ministerul? A ignorat o mare parte din solicitări, așa că FACIAS a deschis o acțiune de instanță. Dacă nici Ministerul Educației nu are date despre condițiile în care învață copiii României, cine ar trebui să le aibă?
Statistici șocante care arată adevărata față a învățământului românesc
FACIAS a aflat cifrele dezastrului pentru elevii din România:
- 60% din spațiile de învățământ sunt periculoase pentru elevi
- 491 din 10.685 de clădiri funcționează fără autorizație ISU
- 131 de clădiri nu au nici măcar autorizație sanitară.
De ce e nevoie de condiții de învățare?
Condițiile în care elevii învață au un impact direct asupra performanței lor școlare și asupra dezvoltării lor pe termen lung. Un mediu educațional sigur și adecvat nu doar că previne accidentele și îmbolnăvirile, dar și stimulează procesul de învățare. Elevii care studiază în spații sigure și bine echipate sunt mai motivați, mai concentrați și obțin rezultate mai bune la învățătură. În plus, accesul la facilități educaționale de calitate contribuie la formarea unei forțe de muncă bine pregătite și competitive, esențială pentru dezvoltarea economică a țării.
Cum îi afectează pe copii aceste deficiențe?
Lipsa autorizațiilor ISU și sanitare expune elevii la riscuri majore. Pericolul de incendiu, igiena precară și structurile nesigure pun în pericol viața și sănătatea copiilor. Aceste deficiențe creează un mediu stresant, care afectează negativ capacitatea de concentrare și învățare. În plus, lipsa de dotări adecvate poate limita accesul la resurse educaționale esențiale, cum ar fi diverse laboratoare sau săli de sport funcționale, aspecte care diminuează oportunitățile de dezvoltare atât educațională, dar și fizică a elevilor.
FACIAS va continua să monitorizeze această situație și lupta pentru drepturile copiilor din România!