Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

România, 2015: “Transportatorii rutieri: o eventuală impozitare a diurnei după 1 iunie 2015 ar anula creșterea economică a României”, titlu preluat de pe site-ul Ziarului Financiar.

România, 2016: “Legislația privind plata diurnei pentru șoferi lasă loc de interpretări”,titlu preluat de pe site-ul: trans.info.ro.

România, 2021: “Când ANAF se crede ITM și emite decizii de impunere pentru diurna transportatorilor pe ultimii 5 ani” titlu preluat de pe site-ul: hotnews.ro.

 

In ultimii ani au existat mai multe discuții despre impozitarea diurnei, in special ce a transportatorilor de mărfuri internaționali, acei șoferi profesioniști care in general pleacă de acasă pentru perioade lungi de timp si nu sunt mereu in același loc.

Prima mea întrebare când am aflat de aceasta situație a fost definiția diurnei din punct de vedere legal. Diurna, mai corect spus “indemnizația de delegare”

Conform Codul Muncii.:

“Art. 43. Delegarea

Delegarea reprezintă exercitarea temporară, din dispoziția angajatorului, de către salariat, a unor lucrări sau sarcini corespunzătoare atribuțiilor de serviciu în afara locului său de muncă.

Art. 44. Durata delegării

(2) Salariatul delegat are dreptul la plata cheltuielilor de transport si cazare, precum si la o indemnizație de delegare, in condițiile prevazute de lege sau de contractul colectiv de munca aplicabil.”

Dar aici intervenea formularea din contractual de munca al șoferilor profesioniști internaționali, aceasta menționează ca ei nu își desfășoară activitatea într-un loc fix. Șoferii își desfășoară activitatea pe teren. Deci de ce mai spune ca șoferii internaționali sunt delegatei in interes de serviciu?

Răspunsul este găsit in Legea 344/2006,  Art. 7^1

“Personalului angajatorilor stabiliți pe teritoriul României, care efectuează operațiuni de transport internațional, fiind trimis să lucreze pentru o perioadă de timp limitată pe teritoriul unui stat membru al Uniunii Europene, al Spațiului Economic European sau pe teritoriul Confederației Elvețiene şi care nu se încadrează în situațiile prevăzute la art. 4 alin. (2), i se aplică prevederile art. 43 din Legea nr. 53/2003 – Codul muncii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi beneficiază de drepturile prevăzute la art. 44 alin. (2) din același act normative.”

Mai simplu spus persanele care efectuează transport internațional de mărfuri beneficiază de o indemnizație de deplasare conform art. 44 din Codul Muncii mai sus citat.

Problema cu aceasta indemnizație de deplasare pentru șoferii o constituie faptul ca este o cheltuiala deductibila pentru firmele de transport. Aceasta indemnizație nu este impozitata.

In 2014 ANAF a demarat acțiuni de verificare iar pe data de 23.10.2014 a publicat comunicatul de presa Nr. 908173/23.10.2014:

„În acest context, suplimentar faţă de acţiunile care vizează combaterea muncii nedeclarate, verificările au fost extinse şi la contribuabili autorizaţi ca agenţi de muncă temporară, având în vedere împrejurările specifice în care aceştia îşi desfăşoară activitatea. Riscul fiscal evaluat este caracterizat de discrepanţa majoră dintre veniturile la care se stabilesc şi plătesc obligaţii fiscale, de regulă salariul minim în România şi a celor considerate neimpozabile de agenţii de muncă temporară, semnificativ mai mari decât cele impozabile, diurna medie plătită fiind de aproximativ 1500 de euro pe lună. Au fost constatate însă și cazuri extreme, în care veniturile asupra cărora s-a plătit impozit și contribuții sociale au fost la nivelul salariului de baza minim brut pe țară pentru un program de lucru parțial de 2 ore pe zi (reprezentând 322 lei în 2014), în timp ce diurna neimpozabilă a atins și 2000-2500 euro. Specificul acestei activităţi constă în faptul că agentul de muncă temporară încheie separat un contract de muncă temporară cu fiecare salariat temporar şi un contract de punere la dispoziţie cu utilizatorul. În aceste condiţii, fiecare angajat cunoaşte de la începutul misiunii de muncă temporară locul de desfăşurare a activităţii şi îşi asumă obligaţiile menţionate în contractul de muncă temporară.

Având în vedere aspectele constatate, coroborate cu prevederile legale incidente, sumele acordate cu titlu de diurnă au fost reîncadrate din punct de vedere fiscal de asemenea având în vedere împrejurările în care au fost săvârşite faptele, au fost sesizate organele de urmărire penală. În ceea ce privește măsurile asigurătorii dispuse și instituite în timpul controalelor antifraudă la contribuabilii verificați pentru asigurarea recuperării prejudiciilor și împiedicarea înstrăinarii patrimoniului (…)în cauză fiind aplicabile prevederile art 149, alin (12), lit. a) din Codul de procedură fiscală, așa cum de altfel rezultă și din adresele de înființare a popririi transmise de organele fiscale.”

Aceste controale au fost suspendate in date de 23.12.2014 (prin ordinul 803233) s-a dispus de către conducerea Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală insa situtia nu era inca clara.

Dupa o perioada in care nu a fost calr ce se imtampla in luna iulie a anului 2015 a intrat in vigoare Legea amnistiei fiscal, astfel ca ca obligatiile de plata au fost anulate pentru cateva categorii de contribuabili, inclusive transportatorii.

O situatie asemanatoare cu cea din nu a putut fi complet oprita deorece dupa amnistieaa fiscal,nu au fost promulgate legi mai clare, care sa nu fie intrpretabile.

ANAF a vizat aproximativ 200 de firme de transport (conform UNTTR) care a fost iar supuse unui control asupra diurnei.

Întorcându-ne la titlul mai sus menționata: “Când ANAF se crede ITM și emite decizii de impunere pentru diurna transportatorilor pe ultimii 5 ani”, următoarea întrebare logica din punctul meu de vedre o constituie: “Cine este responsabil pentru reglementarea diurnei, ITM sau ANAF?

Din punct de vedere legal răspunsul cautat de mine era simplu: ITM-ul (Inspectoratul Teritorial de Munca) conform OUG din 2015(28/2015) dar in realitate nu era ca in lege. Ceea ce a dus la mai multe probleme pentru transportatori.

Decizii de impunere care ar duce firmele de transport romanești in faliment, procese care ar putea dura un timp îndelungat si ar rezulta nesiguranța patronilor care nici nu ar știi ce sa facă mai departe.mai merita sa investească sau nu, plus posibila scăderii a job-urilor pe piața muncii, nici nu mai discut de scăderea economica evidenta după ce mai multe firme nu ar putea sa continue sa-si desfășoare activitatea.

In Septembrie 2021 se publica iar un proiect de lege privind amnistia fiscala ceea ce ma duce cu gândul la vorba istoria se repat.

Am rămas cu un gust amar după ce am făcut documentare pe a casta tema dar am rămas plăcut surprinsă de răspunsul transportatorilor romani, UNTTR împreună cu Transit si multi alții s-au organizat in mod eroic au făcut ca un abuz al ANAF-ului sa aducă la posibila reglementare a acestei situații iar eu nu as fi procedat altfel pentru fiecare firma care a atacst deciziile in instanta, pentru fiecare protest organizat pentru cei care au reușit sa își apere munca tot respectul, pentru ANAF care uita repede sper doar ca ce s-a întâmplat in acest an sa le rămână bine întipărit in minte. Sau poate nu uita deoarece intenția era sa impoziteze diurna șoferilor in ultimii 5 ani, cam de când se terminase cu amnistia fiscala din 2015…

 

Bibliografie:

https://www.untrr.ro/meniu-vertical/totul-despre-diurna.html#.YaADutBBxEY

https://static.anaf.ro/static/10/Brasov/Brasov/diurna.pdf

https://www.contacluj.ro/en/articole/cand-se-poate-acorda-diurna-pentru-soferii-care-fac-transport-international/

https://www.unbr.ro/obligatiile-fiscale-anulate-prin-legea-amnistiei-fiscale-si-procedurile-aferente/

http://www.artri.net/diurna-in-transporturi_115.html#cap1

https://resursehr.ro/diurna-legala-interna-si-externa/

https://economie.hotnews.ro/stiri-finante_banci-24960309-anaf-crede-itm-emite-decizii-impunere-diurna-transportatori-ultimii-5-ani.htm

https://trans.info/ro/legislatia-privind-plata-diurnei-pentru-soferi-lasa-loc-de-interpretari-577231e6bc04fa560f8b5e5f-16185

HG nr.582/2015: modificari si completari privind diurna externa – contabun.ro

Diurna in 2021: plafon, reglementari, monografie contabila (sinteza) – Contabilitate fiscalitate monografii contabile (contzilla.ro)

Diurne acordate soferilor de tir – Răspunsuri Avocatnet.ro

 

AUTOR: C. A. G.

Academia de Studii Economice din București, Facultatea de Administratie si Management Public

© 2022 — FACIAS Toate drepturile sunt rezervate.