Stimate domnule Mircea Fechet, Ministrul Mediului, Apelor și Pădurilor
Stimate domnule Laurențiu Neculaescu, Președinte al Administrației Fondului Pentru Mediu
Vă rugăm să luați măsuri urgente cu privire la disfuncționalitățile grave de la Administrația Fondului pentru Mediu (AFM), care generează abuzuri și afectează accesul la servicii publice.
Problemele semnalate vizează programul Casa Verde Fotovoltaice 2024 – un program esențial pentru dezvoltarea durabilă a României, cu un buget de peste 2 miliarde de lei, care reprezintă un pas important în tranziția către o economie verde, având potențialul de a schimba viețile cetățenilor prin accesul la surse de energie regenerabilă și sprijinirea independenței energetice a României. Deși lansarea acestuia este programată să aibă loc în mai puțin de trei zile, documentația necesară prevăzută în Ghidului de finanțare a Programului privind instalarea sistemelor de panouri fotovoltaice pentru producerea de energie electrică, în vederea acoperirii necesarului de consum şi livrării surplusului în reţeaua naţională se află în stadiul de proiect, nefiind ÎNCĂ aprobată, conform informațiilor publicate pe site-ul Administrației.
Această întârziere pune în pericol aplicarea corectă a programului, privând peste 60.000 de cetățeni de dreptul de a accesa programul, lăsându-i într-o stare de incertitudine cu privire la documentele necesare pentru dosarul de înscriere. Trebuie luat în considerare că mare parte din aceste documente se obțin foarte greu, având termene de eliberare cuprinse între 4 și 30 de zile, situație abuzivă care poate face ca unii cetățeni să nu poată aplica.
FACIAS a fost sesizată și cu privire la imposibilitatea de a obține informații despre programul „Casa Verde Fotovoltaice” sau despre alte programe gestionate de AFM prin intermediul serviciului telefonic.
Domnule Ministru, Domnule Președinte al AFM, este normal ca un cetățean să fie nevoit să aștepte peste o oră ascultând un robot, doar pentru a intra în legătură telefonică cu un reprezentant al AFM? FACIAS a primit de la cetățeni dovezi care demonstrează că a fost nevoie de mai bine de o oră ca un operator să preia un apel telefonic.
FACIAS consideră că această situație este o încălcare gravă a principiului transparenței, evidențiind lipsa responsabilitate a AFM față de cetățeni. Absența unei comunicări eficiente și transparente subminează încrederea cetățenilor în autoritățile publice și amenință succesul unor inițiative esențiale pentru dezvoltarea durabilă a României.
Pentru o corectă informare a opiniei publice cu privire la Programul Casa Verde Fotovoltaice 2024, un proiect de o importanță deosebită atât prin valoarea financiară (peste 400 de milioane de euro), cât și prin impactul semnificativ asupra mediului și dezvoltării durabile, vă solicităm să ne comunicați următoarele informații:
- Când va fi aprobată și publicată documentația finală a Programului Casa Verde Fotovoltaice din anul 2024?
- AFM va respecta calendarul provizoriu anunțat pentru acest program?
- Câte apeluri telefonice sunt primite, în medie, pe zi de către AFM și câte au fost primite în ultimele 30 de zile?
- La câte dintre aceste apeluri sunt oferite răspunsuri de către reprezentanții AFM în fiecare zi?
- Aveți posibilitatea de a înregistra apelurile pierdute din partea cetățenilor? Există procedură internă prin care AFM să revină la aceste apeluri?
- Potrivit datelor de care dispuneți, care este timpul mediu de așteptare pentru ca un apel telefonic să fie preluat de un operator?
- Câți operatori sunt alocați în organigrama AFM pentru preluarea apelurilor telefonice de la cetățeni?
Avem rugămintea să ne transmiteți răspunsurile la adresa de email [email protected], cât mai curând posibil, pentru a fi făcute publice.