Scrisoare deschisa privind dreptul de a vota al militarilor romani

In atentia doamnei Madalina Afrasinie

In atentia domnului ministru Corneliu Dobritoiu

In atentia domnului ministru Titus Corlatean

Doamna Presedinte,

Domnilor Ministri,

Am aflat cu surprindere faptul ca militarilor romani din teatrele de operatiuni – care la Referendumul pentru demiterea presedintelui si-au exprimat vadit dorinta de participare electorala – li se interzice de facto, din cauza unor ambiguitati legislative, exercitarea dreptului de vot la alegerile parlamentare.

 Avand deplina incredere in obiectivitatea si profesionalismul dvs, va supun atentiei, argumentat, motivul pentru care aceasta lacuna legislativa – care vine din lipsa de experienta a democratiei noastre – genereaza o nedreptate deopotriva juridica si morala, cu implicatii simbolice.

Vorbim, mai aplicat, despre caracterul neconstitutional si discriminatoriu al unor dispozitii ale Legii 35/2008 privind alegerea Camerei Deputatilor si Senatului, potrivit carora militarii si politistii care executa misiuni in afara Romaniei, in teatrele de operatiuni, nu isi pot de facto exercita dreptul la vot. Aplicand aceste dispozitii, militarii si politistii  din teatrele de operatiuni vor putea vota la alegerile pentru Camera Deputatilor si Senat din 9 decembrie 2012 numai daca vor face dovada domiciului sau resedintei in strainatate cu pasaportul CRDS sau, dupa caz, cu documente emise de statul strain din care sa rezulte faptul ca sunt rezidenti sau locuiesc pe teritoriul acestuia. Militarii romani NU AU ACESTE DOCUMENTE.

Cu alte cuvinte, exista o lacuna legislativa in sensul in care legea nu prevede modalitatea exercitarii dreptului de vot a unui militar aflat in misiune intr-o zona de conflict. Rationamentul potrivit caruia alegerile uninominale se desfasoara exclusiv in circumscriptia de domiciliu le ingradeste militarilor combatanti dreptul de a fi reprezentati in principalul for legislativ al tarii. Militarii romani care lupta si, uneori, isi pierd viata pentru a salvgarda interesele Romaniei in lume nu sunt turisti electorali, ci sunt cantonati in teatrele de operatiuni pentru perioade lungi, in interesul national.

Armata, fruntasa in topul increderii romanilor, este privata prin acest act normativ de un drept constitutional conferit tuturor cetatenilor. Mai mult, dispozitiile legii 35/2008 au un caracter neconstitutional deoarece art. 36 din Constitutia Romaniei prevede, fara exceptii: „Cetatenii au drept de vot de la varsta de 18 ani, impliniti pana in ziua alegerilor exclusiv”.

De asemenea, art.16 alin. 1 din Constitutia Romaniei garanteaza cetatenilor egalitatea in fata legii si a autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari. Dreptul la vot este astfel un vot universal si trebuie respectat indiferent de obiectul acestuia, fie ca este vorba de alegeri prezidentiale, legislative sau referendum. Acesti cetateni romani, care participa pentru Romania la diferite actiuni armate, sub egida NATO, UE si ONU, au probleme specifice, care trebuie reprezentate specific. In ultimii ani, aceasta categorie a fost grav afectata de masurile de austeritate, castigandu-si prin pretul sangelui dreptul de vot si reprezentare in campul de operatiuni.

Intr-o interpretare justa, militarilor si politistilor ar trebui sa li se aplice prevederile art. 8 alin.3 al aceleiasi legi, articol care statueaza ca personalul misiunilor diplomatice si al oficiilor consulare isi poate exercita dreptul de vot la sectia de votare constituita pe lânga misiunea diplomatica sau oficiul consular la care isi desfasoara activitatea.

Exista o incoerenta conceptuala intre faptul ca cetatenii care lucreaza in ambasade si consulate au dreptul la vot, iar militarilor si politistilor din teatrele de operatiuni, aflati tot in exercitiul atributiilor de serviciu, li se ingradeste acest drept. 

In acest mod, legea 35/2008 incalca dispozitiile art. 1 din Legea 48/2002 privind prevenirea si sanctionarea tuturor formelor discriminarii, art. 14 din Conventia Europeana a Drepturilor Omului si art. 1 din Protocolul nr. 12 la Conventia pentru apararea Drepturilor Omului si a Libertatilor fundamentale.

Contestabila este si ideea potrivit careia acelasi personal militar are, potrivit legii 370/2004, dreptul de a-si alege presedintele, dar nu si reprezentantul in Parlament. Cu atat mai mult cu cat atributiile de reprezentare ale celor doua institutii, in raport cu cetateanul, sunt complementare.

Plecand de la aceste premise – si mizand pe spiritul dvs. de dreptate – va rog sa va implicati alaturi de noi pentru a oferi militarilor Armatei Romane sansa participarii civice la alegerile din luna decembrie.

Cu consideratie,

Ovidiu Alexandru Raetchi.

Presedinte FACIAS – Fundatia pentru Apararea Cetatenilor Impotriva Abuzurilor Statului