Romania este singura tara condamnata la CEDO pentru interceptarea ilegala a telefoanelor

In contextul publicarilor frecvente a interceptarilor telefonice, Fundatia pentru Apararea Cetatenilor Impotriva Abuzurilor Statului (FACIAS) atrage atentia asupra importantei respectarii regimului juridic in baza caruia aceste masuri procedurale sunt efectuate.

FACIAS reaminteste faptul ca Romania este singura tara din UE care a fost deja condamnata la Curtea Europeana a Drepturilor Omului (CEDO) pentru interceptarea ilegala a telefoanelor de catre Serviciul Roman de Informatii. Exista mai multe hotarari prin care CEDO a stabilit ca, in Romania, nu exista o procedura standard cu privire la modalitatea de efectuare a acestui act procedural.

Fenomenul interceptarii ilegale a telefoanelor a fost sanctionat si la nivel national anul trecut de catre instanta suprema, care a concluzionat faptul ca SRI intercepteaza ilegal telefoanele, incalcand dreptul la viata privata.

Conform legislatiei nationale, inregistrarile pot fi efectuate cu autorizarea motivata a procurorului desemnat de prim-procurorul Parchetului de pe langa Curtea de Apel. La nivel international, potrivit Declaratiei Universale a Drepturilor Omului si art. 8 din Conventia Europeana a Drepturilor Omului nu este admis amestecul unei autoritati publice in exercitarea acestui drept decat in masura in care acest amestec este prevazut de lege si daca constituie o masura care, intr-o societate democratica, este necesara pentru securitatea nationala, siguranta publica, bunastarea economica a tarii, apararea ordinii si prevenirea faptelor penale, protejarea sanatatii si a moralei, ori protejarea drepturilor si libertatilor altora”.

Totodata, art. 91 ind.1 din Codul de Procedura Penala nu obliga nici serviciile secrete, nici procurorul sa depuna la dosarul instantei sesizate cu o acuzatie penala documentatia pe care acestea s-au bazat atunci cand au solicitat si, respectiv, au autorizat interceptarea convorbirilor.

Avand in vedere cele de mai sus, intr-un stat membru ONU, OSCE, NATO si UE, putem spune ca luarea unor masuri de supraveghere, interceptare si publicare a convorbirilor, fara garantii adecvate si suficiente, poate duce la distrugerea statului de drept, sub pretextul apararii acestuia. Astfel, se impune o precizare de ordin legislativ a modalitatilor de efectuare a acestor acte procedurale pentru a evita incalcarea grava a dreptului la viata privata si de familie, drept garantat pentru fiecare cetatean.