Raportul asupra practicii judiciare si independentei justitiei din Romania 2011

Fundatia pentru Apararea Cetatenilor Impotriva Abuzurilor Statului (FACIAS) si Platforma Civica au prezentat Raportul asupra practicii judiciare si independentei justitiei din Romania 2011. Documentul cuprinde o analiza a jurisprudentei ultimului an, exemple de dosare reprezentate de FACIAS, propuneri de completare legislativa si opinii ale reprezentantilor sistemului judiciar cu privire la diferite probleme ale justitiei din Romania.

La discutii au participat juristii FACIAS si cetateni, victime ale sistemului judiciar din Romania.

Astfel, in urma analizei sesizarilor inregistrate de catre FACIAS din ultimii ani, s-a constatat o crestere alarmanta a numarului de dosare de pe rolul instantelor. Zeci de mii de cetateni, dintre care majoritatea pensionari, profesori, cadre militare disponibilizate si bugetari au actionat in instanta diferite institutii ale statului.

Raportul prezentat in cadrul conferintei identifica 13 disfunctii ale sistemului judiciar din Romania, printre care se numara: practica neunitara a instantelor din Romania, incalcarea principiului conform caruia toti cetatenii sunt egali in fata legii, incurajarea tacita a discriminarii, nerespectarea hotararilor judecatoresti de catre institutiile statului, nerespectarea deciziilor CEDO de catre statul roman.

La modelul de actiune pus la dispozitia pensionarilor pe site-ul FACIAS pentru anularea prevederilor legale care dispun aplicarea procentului de 5,5% CASS, instantele au pronuntat solutii diferite. Reprezentantii FACIAS au adus in discutie si alte exemple concrete care sustin discriminarea, precum copiii conceputi inainte de 1 ianuarie 2011, dar nascuti dupa aceasta data carora li s-a diminuat indemnizatia sau administratiile locale care au angajati, in exclusivitate, cetateni de etnie maghiara.

Modalitatile concrete de exercitare a liberului acces la justitie, asa cum se arata in raport, sunt foarte putin explicate si chiar atunci cand sunt explicate, nu ajung in atentia categoriei tinta. De exemplu, modalitatile in care o persoana poate solicita si beneficia de anumite scutiri sau reesalonari la plata taxei de timbru, in loc sa fie clar si vizibil afisate la sediile instantelor de judecata impreuna modele ale cererilor de chemare in judecata, nu sunt clar detaliate nici in actul normativ.

O alta problema subliniata o constituie supraaglomerarea instantelor de judecata. Astfel, in primele 6 luni ale anului 2011, peste 2 milioane de dosare s-au aflat pe rolul instantelor, cu 16% mai mult fata de perioada similara a anului 2010.

Un act de justitie nu se termina in instanta, ci cu punerea in executare a hotararii judecatoresti. Institutiile abilitate ale statului ar trebui sa monitorizeze in ce masura actul de justitie isi gaseste finalitatea si daca cetateanul obtine o simpla hartie sau chiar repararea efectiva a prejudiciului sau a dreptului respectiv.” a punctat Oana Florea, director executive FACIAS.

Printre alte aspecte prezentate in cadrul conferintei se numara si nerespectarea deciziilor CEDO de catre statul roman. In prezent, suma care trebuie platita in urma tuturor cererilor CEDO este de 21 miliarde de euro, iar instanta europeana in toamna anului 2010, obliga Romania ca in maxim 18 luni sa modifice legile privind retrocedarea proprietatilor confiscate de comunisti, inghetand cele 644 de cazuri de pe rolul CEDO. Termenul expira in luna aprilie 2012, iar pana in prezent nu s-a modificat nimic.

“Avand in vedere aceste considerente, suntem indreptatiti sa ne intrebam care mai este rolul justitiei astazi si in ce fel de societate traim. Pentru ca, intr-o societate democratica autentica, intr-un stat membru al UE, in anul 2012, justitia ar trebui sa rezolve disputele dintre cetateni si autoritati, sa garanteze drepturile si libertatile fundamentale ale omului, sa promoveze si sa sustina statul de drept.” a concluzionat Oana Florea, in finalul conferintei.

Continutul RAPORTULUI poate fi consultat aici