Jurnalul National: Modificarea Constitutiei de catre cetateni

Si poporul poate suspenda presedintele

Jurnalul National: Ati initiat revizuirea Constitutiei prin initiativa legislativa cetateneasca. Este ea posibila? 
Oana Florea, director executiv FACIAS: Din punct de ve­de­re strict juridic, da, este posibila. Te­me­iul legal il reprezinta art. 150 din Constitutia Romaniei si Legea 189/1999 privind exercitarea ini­tiativei legislative de catre cetateni.

Dar cat de realizabil este acest proiect?
Asta depinde in mare masura de ce­tateni. Este vorba despre solidaritate, iar acest lucru se invata. Tocmai de aceea au fost aplicate atat de usor masurile antisociale din ulti­mul timp, pentru ca romanii nu au stiut sa fie solidari si sa ia atitudine. Noi luptam sa punem pe picioare o Platforma Civica puternica, activa, care implica deja organizatii majore ale pensionarilor, militarilor in rezerva, artistilor, tinerilor, pacientilor. Nimeni nu trebuie sa ia in gluma forta unei societati civile unite!

La ce se refera modificarile pe care vreti sa le aduceti?
Constitutia Romaniei este departe de a fi perfecta, dar deocamdata noi do­rim introducerea a trei modificari. Una se refera la posibilitatea suspendarii presedintelui la initiativa a 1 milion de cetateni. Aceasta este o pre­vedere care nu vizeaza un anumit presedinte, ci este doar o norma care da posibilitatea ca persoana care ocu­pa aceasta functie si nu isi va in­deplini promisiunile sau respecta atri­butiile sa poata fi suspendata din functie inainte de terminarea manda­tului. E profund incorect ca po­po­rul sa aleaga un presedinte, dar sa nu aiba posibilitatea de a initia un re­fe­ren­dum pentru suspendare in cazul in care presedintele respectiv nu se afla la inaltimea misiunii sale. Asa, daca Parlamentul e singurul initiator al suspendarii, e simplu: inventezi un partid care momeste parlamentari cu promisiuni guvernamentale, arunci doua-trei ciozvarte din bani pu­blici unor deputati si senatori cu cons­tiinte slabe si niciodata nu vei pier­de majoritatea parlamentara. Dar poporul nu are nici o legatura cu astfel­de aranjamente, poporul e ne­multumit intr-o proportie co­var­si­toa­re, peste 90%. El ce face? Unde se exprima? Trebuie doar sa asiste la afacerile pe care le fac cativa parlamentari care accepta sa intre in nu stiu ce uniune nationala a dosarelor si banilor publici? Nu: poporul are dreptul sa vorbeasca!

Ati vorbit de trei modificari, celelalte doua la ce anume se refera?
Celelalte doua aspecte pe care vrem sa le modificam sunt norme cu miza penala, care se refera la du­blarea maximului pedepselor pentru cei care comit infractiuni in exercitiul unei functii publice si la ma­ximul pedepsei cu inchisoarea pe viata, fara posibilitatea eliberarii conditionate pentru cei care comit infractiunile de omor deosebit de grav, trafic de stupefiante si act se­xual cu un minor. Adica, mai limpede spus: un pedofil care a violat trei copii sa nu mai poata iesi din inchisoare dupa trei luni, cu suspendare si trucuri juridice, pentru a mai viola alti 18 adolescenti nevinovati. Sau, daca un functionar public sau un demnitar comit in­frac­ti­uni in exercitarea functiei, pedeapsa lor pentru infractiune sa se du­bleze automat, pentru ca raspunderea nu in­seam­na doar privilegii, ci si responsabilitate. Asta inseamna lupta anticoruptie!

Va asteptati ca romanii sa va spri­ji­ne in acest demers?
Avem nevoie de sprijin civic, de implicare, deoarece, dupa publicarea in Monitorul Oficial, adica de la 10 octombrie 2011, avem sase luni la dispozitie pentru a depune proiectul la Parlament si pentru a strange cele 500.000 de semnaturi din cel putin jumatate dintre judetele tarii. Din fiecare judet ar trebui stranse minimum 20.000.

Asadar, unde pot vedea cetatenii interesati propunerea Comitetului de Initiativa?
Propunerea, impreuna cu avizul Consiliului Legislativ si cu membrii Comitetului de initiativa legislativa cetateneasca pot fi vizualizati in Monitorul Oficial al Romaniei, la nr. 713 din data de 10 octombrie 2011. Pana in acest moment, am urmat pasii legali prevazuti de Legea 189/1999. S-a constituit Comitetul de initiativa legislativa cetateneasca si s-a obtinut avizul favorabil din partea Consiliului Legislativ, toate acestea fiind publicate in Monitorul Oficial. Acum urmeaza faza cea mai am­pla, si anume strangerea de sem­na­turi. Dupa ce vom obtine numarul necesar de semnaturi, acestea vor fi avizate de primarii fiecarei localitati. Mai apoi vor fi inaintate atat catre Curtea Constitutionala, cat si catre Parlamentul Romaniei.
Cel mai pretios sprijin: cetatenii care se ofera sa stranga semnaturi sa se implice

Ce semnificatie are pentru dvs. acest demers?
Sincer, pentru mine personal in­seamna foarte mult. Practic, as dori ca romanii sa demonstreze clasei po­li­tice ca pot sa decida pentru ei insisi si ca pot sa isi indrepte vointa comuna in orice directie do­resc. Acest demers poa­te constitui un precedent semnificativ si o presiune pentru clasa po­li­tica. Daca romanii pot face asta, vor de­monstra ca pot avea o initiativa le­gislativa si pe viitor, in situatia in care alesii lor nu ii sprijina.

 

Unde se pot adresa cei care vor sa isi dea semnatura pentru aceasta initiativa
Informatii se pot obtine la numerele de telefon 021.335.45.05; 0723.589.942; 021.460.20.63. Pe site-ul www.facias.org, cetatenii pot gasi si contactele noastre din tara. Avem reprezentanti in toate judetele, misi­u­nea lor este sa coordoneze o retea uriasa, de peste 1.000 de voluntari. Dar nu vom pu­tea reusi cu adevarat fara cel mai pretios sprijin: cel al fi­e­carui cetatean responsabil, al acelei Romanii Tacute care, din prea multa de­cen­ta, evita sa vorbeasca. Al fiecarui roman care citeste acest interviu, de pilda, si care poate suna la 021.335.45.05 pentru a spune: „Vreau si eu sa strang semnaturi in blocul meu, in familia mea, dati-mi si mie liste, nu mai accept sa stau pe margine”.

Ce prevede actuala Constitutie
Suspendarea din functie
Articolul 95:(1) In cazul sa­var­si­rii unor fapte grave prin care incalca prevederile Constitutiei, Presedintele Romaniei poate fi suspendat din functie de Came­ra Deputatilor si de Senat, in se­dinta comuna, cu votul ma­jo­ri­tatii deputatilor si senatorilor, dupa consultarea Curtii Constitutionale. Presedintele poate da Parlamentului explicatii cu pri­vi­re la faptele ce i se imputa. (2) Propunerea de suspendare din functie poate fi initiata de cel pu­­tin o treime din numarul de­pu­tatilor si senatorilor si se adu­ce, neintarziat, la cunostinta Pre­­s­edintelui. (3) Daca propu­ne­­rea de suspendare din functie este aprobata, in cel mult 30 de zile se organizeaza un referendum pentru demiterea
Presedintelui.

Punerea sub acuzare
Articolul 96: (1) Camera Deputatilor si Senatul, in sedinta co­mu­na, cu votul a cel putin doua treimi din numarul deputatilor si senatorilor, pot hotari pu­n­e­rea sub acuzare a Presedintelui Romaniei pentru inalta tradare. (2) Propunerea de pu­nere sub acuzare poate fi initiata de ma­jo­ri­tatea deputatilor si senatorilor si se aduce, neintarziat, la cunostinta Presedintelui Ro­ma­niei pentru a putea da explicatii cu privire la faptele ce i se im­puta. (3) De la data punerii sub acuzare si pana la data demite­rii, Presedintele este suspendat de drept. (4) Competenta de judecata apartine Inaltei Curti de Casatie si Justitie. Presedintele este demis de drept la data ramanerii definitive a hotararii de condamnare.

Vacanta functiei
Articolul 97: (1) Vacanta func­tiei de Presedinte al Romaniei intervine in caz de demisie, de demitere din functie, de imposibilitate definitiva a exercitarii atributiilor sau de deces. (2) In termen de 3 luni de la data la care a intervenit vacanta func­tiei de Presedinte al Romaniei, Guvernul va organiza alegeri pentru un nou Presedinte.

Interimatul functiei
Articolul 98: (1) Daca functia de Presedinte devine vacanta ori daca Presedintele este suspen­dat din functie sau daca se afla in imposibilitate temporara de a-si exercita atributiile, inte­ri­ma­tul se asigu­ra, in ordine, de presedintele Senatului sau de presedintele Camerei De­pu­ta­tilor. (2) Atributiile prevazute la articolele 88-90 nu pot fi exercitate pe durata interimatului functiei prezidentiale. Potrivit acestor articole, presedintele Romaniei adreseaza Parlamentului mesaje cu privire la principalele probleme politice ale natiunii, poate sa dizolve Parlamentul si, dupa consultarea Parlamentului, poate cere poporului sa-si exprime, prin referendum, vointa cu privire la pro­bleme de interes national.

Articol publicat in Jurnalul National, pe 3 noiembrie 2011